Welkom in IJsland

16 maart 2015 - Selfoss, IJsland

Zondag diep in de nacht -nadat onze vlucht wegens de slechte weeromstandigheden op IJsland was geannuleerd en de herbooking nog eens extra vertraging had- uiteindelijk in KeflavÍk geland. Huurwagen opgehaald, op advies van onze lodge-uitbaatster nog wat ontbijtproviant (ik geef toe ook een paar taksvrije flessen meegenomen; alcohol kan je hier trouwens niet zomaar kopen, enkel in door de staat gecontroleerde zaken) op de luchthaven gekocht, en klaar voor de tocht van anderhalf uur richting Selfoss (zuidoost IJsland). De wegen zijn hier zeer goed onderhouden maar zonder verlichting. Het werd nog een heuse uitdaging want de weergoden schotelden ons nog een sneeuwstorm onderweg voor. Om 5 uur in de ochtend aangekomen bij ons huisje en hartelijk ontvangen door de uitbaatster die ons nog een korte rondleiding gaf.

Gisterenmiddag -na een rustige morgen- vertrokken we richting Blue Lagoon. We namen de kustroute langs nog bestaande (Strandarkirkja) en verlaten vissersdorpjes. Een dorpje hier bestaat uit een tiental huisjes, de pitoreske weg leidde ons langs lavavelden, korstmoslandschappen, wilde zee, tot het in 1850 verlaten vissersdorp Selatangar waar je nog in lavasteen opgebouwde 'muren' en balken kan zien.
Tijd voor ontspanning. De Blue Lagoon, in het IJslands Bláa Lónið; 'de blauwe lagune' is een geothermisch bad. Het bad, of eigenlijk een kunstmatig meer, ligt in een oud met mossen en algen begroeid lavaveld. Het water heeft een temperatuur van 39 graden en bevat ongeveer 2,5% zout. Het warme water is eigenlijk een bijproduct van een geothermische elektriciteitscentrale in de buurt. Het bad wordt door National Geographic bestempeld als één van de 25 natuurwereldwonderen en is populair bij bezoekers uit de hele wereld.

Doordat het water rijk is aan mineralen en blauwwieren heeft het bad een melkachtige lichtblauwe kleur. Zalig relaxen dus met voor mij een smoothie van bosbessen en voor Dimitri een IJslands biertje. We baden en waden door het bad al moet ik eerlijk toegeven dat de soms grote hoeveelheid algen wat raar aanvoelen aan de voeten. Hier en daar voel je ook ineens een groot temperatuurverschil. Met onze algenmaskertjes op en af en toe een sneeuwvlaag verpozen we een tweetal uur in het bad.

Herboren en gezuiverd nemen we een tafeltje in het restaurant 'Lava'. Heerlijke keuken o.l.v. 'Nordic chef of the year' en vriendelijke bediening. Het IJslands weer is er eentje van vier seizoenen in één dag (de zon heeft zich totnutoe nog niet laten zien). Na een terugrit voorzien van rukwinden, regenbuien en dichte mist verdiende mijn chauffeur een extra'tje: een typisch IJslandse hotdog met alles erop en eraan. Ik zag dat het smaakte.

(Foto's vind je onder 'IJsland 2015)

1. Helga:
    16 maart 2015
    hallo Ellen en Dimitri , geniet van jullie vakantie !! leuk om terug jullie avontuur te kunnen volgen xxx
  2. Walter Maes:
    16 maart 2015
    Lieve Ellen, 4 seizoenen op 1 dag, dat klinkt zo een beetje alsof je in Vlaanderen vertoefd. Hier kan je dat ook hebben. Behalve een dikke laag sneeuw. Klink allemaal heel verleidelijk, maar 't zal voor ons een retour Sölden worden. Veel plezier, en groetjes aan Dimitri
  3. Claudine:
    16 maart 2015
    Hallo Ellen, tof dat we jullie reisverhalen mogen meemaken zo zijn we ook een beetje op reis...
  4. Davy, Sophie, Lander en Seppe:
    jippie! weer leuke reislectuur. tot 06/04
  5. Katy:
    17 maart 2015
    Mijn gezonde ontbijtkoekjes kwamen dus van pas!
  6. Els:
    17 maart 2015
    wens jullie alvast een fijne trip toe en zoals gewoonlijk gaan we een beetje mee op vakantie door jullie reisverhaal xxx
  7. Lidija en Steve:
    18 maart 2015
    verdekke toch, ik wist niet eens dat jullie daar zaten, staat al lang op onze verlanglijst, ben ik WEER jaloers ;-) Amuseert u in ieder geval, we kijken uit naar de verhalen en de fotoboeken!!!
  8. Vava:
    18 maart 2015
    Da slecht weer hoort erbij zenne.
    Na regen komt zonneschijn.