Golden circle

17 maart 2015 - Gullfoss, IJsland

Kerió kraterIJslandersGeiserLamssoepGullfossKloof

Gisteren een dag waar geologen -of amateur geologen- alleen maar gelukkig van worden. Mooie tocht gemaakt langs Kerið krater, Geysir en Gullfoss watervallen. Zoals ik gisteren al schreef, vier seizoenen in een dag. Gisteren tussen de sneeuw- storm en hagelvlagen ditmaal wel streepjes zon gezien.

Kerið (Nederlandse naam 'vaas') is een deel van het kratercomplex 'Tjarnarhólar' dewelke ongeveer 3.000 jaar geleden is ontstaan. Op de bordjes konden we lezen dat het een prachtig voorbeeld is van een zogenaamde explosiekrater. De 170 bij 270 meter grote en 55 meter diepe, deels met blauwgroenig water gevulde krater ligt vlak naast de weg en is gemakkelijk te bereiken. We wandelden rond de krater en daalden zelfs af naar het meertje dat er nu bevroren bijlag. Het mooie aan de vaasvormige krater zijn de kleurschakeringen. Groen mos, rode struiken, donkere en rode steen en het blauwgroene bevroren meer.

We vervolgen onze route maar stoppen eerst eventjes bij typische bewoners van het eiland; het IJslands paardje. De paardjes grazen zorgeloos in hun uitgestrekte weides. 'Fotomomentje' dacht ik. Toen ik de grazende dieren wou fotograferen kwamen al snel de paardjes afgelopen, elk voor een aaike. Ik was natuurlijk verkocht en veel gefotografeer zat er niet meer in. Net zoals de IJslanders zelf heel lief en vriendelijk, die paardjes.

Onze volgende stop is Geysir, verwijst niet alleen naar één van 's werelds bekende geisers, maar is ook de naam van het 'dorpje'. Geysir ligt in een geothermisch gebied en telt een twaalftal heetwaterspuitgaten (80 tot 100 graden waarschuwen de bordjes) waarvan Geysir de meest bekende is. Door het toedoen van de mens (men gooide tot eind jaren '80 zeeppoeder in de poel om de geiser extra te stimuleren) is Geysir momenteel niet zo actief meer. De geiser is zelfs enkele jaren 'dood' verklaard en kwam pas terug in werking na een aardbeving. Strokkur is wel nog zeer actief en kan je om de tien minuten vanuit zijn blauwige poel een waterzuil van een 15 meter naar boven zien blazen. Tijd voor een korte pauze. We bestelden elk een IJslands lamssoepje wat super smaakte en ons ineens ook wat opwarmde.

Niet ver van Geysir ligt Gullfoss ('gouden waterval'). Een prachtige -nu deels bevroren- dubbele waterval gelegen in de rivier Hvítá ('witte rivier'). De 'gouden waterval' dankt haar naam aan de gouden regenbogen die het geheel overspannen of was het toch omdat iemand een kist vol goud in de waterval heeft gesmeten? Er staat een gedenkplaatje van de moedige mevrouw Tómasdóttir die tegen haar familie in een actie opzette in 1907 om het gebied niet te laten indammen. Ze ondernam wettelijke stappen tegen de plannen om een elektriciteitscentrale te bouwen, maar verloor de rechtzaak. Ze veroverde evenwel de harten van de IJslanders en de bouw van de centrale werd nooit gestart. Het gebied werd uiteindelijk geschonken als reservaat. De lokale stopplaats wordt uitgebaat door een Duits koppel, dus het is niet verwonderlijk dat je af en toe schlagers uit de boxen hoort weerklinken tijdens je koffie.

Vandaar maken we rechtsomkeer, want vanaf daar is de openbare weg niet berijdbaar en verboden in deze periode. De ondergaande zon begeleidt ons richting onze woning. Verweerd en met een Patagonisch gevoel openen we een Argentijnse Malbec.

1. Papa:
    17 maart 2015
    Mooi verhaal, knuf
  2. Walter Maes:
    17 maart 2015
    Zoals altijd, prachtig beschreven, en mooie foto's. Het landschap en de paardjes spreken mij zeker aan, maar een fotoke van het eten is bij mij altijd een topper hé.
  3. Vava:
    18 maart 2015