Washington DC

27 augustus 2014 - Washington D.C., Verenigde Staten

Eergisteren gearriveerd in Washington DC met Amtrak. De reis tussen NYC en Washington per trein geeft je vanuit je 'zetel' een goed zicht op het verstedelijkte lint tussen beide steden. Werkmanshuisjes, KMO-zones en residentiële buurten wisselen elkaar af.

In vergelijking met NYC is Washington een verademing: weids, groen, rustig en proper. Hier geen hoogbouw, maar grote musea langsheen 'the Mall'. We logeren in Georgetown, kenmerkend door zijn veelkleurige huisjes, boetiekjes en trendy eethuisjes.

Gisteren hebben we Washington ontdekt met de fiets. Een echte aanrader voor de dagjestoerist met een strak tijdsplan.'Capital bikes' is het lokale stadsfietssysteem. Op tientallen plaatsen nabij de bezienswaardigheden kan je een fiets voor een dag of drie dagen huren. Per fiets betaal je 7 USD per 24 uur, en wanneer je binnen het half uur de fiets naar een volgend stationnetje rijdt, blijf je gratis rijden, anders betaal je een 6 USD per half uur bij. We fietsten van Georgetown langsheen het Witte huis naar het Washington monument (de gekende obilisk), een korte stop voor een fotomoment om dan onze route verder te zetten naar het Air & Space museum, waar we onze fietsjes (binnen de tijd) netjes voor de deur parkeerden. Noteer: de meeste musea zijn gratis in DC, dus de hoofdstad is een absolute must voor de museumganger.

We zetten onze fietstocht verder en trotseren de heuvel naar het Capitool. Via de achterzijde treden we het Capitool, waar Kamer en Senaat vergaderen, binnen. We zijn nog net op tijd voor wat blijkt de laatste rondleiding te zijn. Na een mooie filminleiding worden we in groep rondgeleid door een enthousiaste gids. We zijn weer veel weetjes rijker. De eerste zaal is de 'crypte', een zuilenzaal bedoeld als crypte voor George Washington, maar de man besloot in zijn testament elders begraven te worden. De marmeren middenstip in de zaal is ook het geografische midden van DC. De straten 'vertrekken' vanuit deze middenstip.

Deze zaal herbergt een eerste reeks levensgrote standbeelden, meestal in brons of marmer, zoals we er ook verder zullen tegenkomen. Elk van de 50 VS-staten heeft recht op 2 standbeelden in het Capitool. Daarnaast beslist het parlement zelf over bepaalde nieuwe beelden of over schenkingen van beelden. Alvast een eerste eigenaardigheid is dat 'General' Lee hier ook staat, toch niet bepaald een vriend van de 'Union' als geconfereerd (Zuidelijke) generaal. Het is evenwel de staat Virginia die besloot toch een beeld van Lee te plaatsen. Uiteraard ging daar wel wat discussie aan vooraf, maar het beeld staat er en het ziet er niet naar uit dat het snel zal verdwijnen.

We kwamen ook in de grote koepelzaal met plafond- en muurschilderingen van ene Brumidi en grote schilderijen over de Amerikaanse revolutie. Hier prijkt het standbeeld van Dimitri's lievelingspresident: Ronald Reagan. Aan zijn bronzen voet zitten stukjes van de Berlijnse muur ingewerkt. Het zit in de details! Het is ook in deze 'Dome' (het Vrijheidsbeeld zou er gemakkelijk binnen kunnen) waar belangrijke Amerikanen (presidenten, helden,...) een laatste eer wordt bewezen.

In de derde en laatste zaal die we bezochten, staat nog een klad standbeelden. Wij zochten onze pater Damiaan maar vonden hem niet. Dimitri vroeg aan onze gids waar we hem konden vinden, helaas in een andere zaal die niet voor de groepsbezoeken of het publiek toegankelijk is.

Bij het teruggeven van de koptelefoontjes treuzelde Dimitri wat én... onze attente gids loodste ons vliegensvlug -we hadden nog 6 minuten eer het Capitool sloot- naar onze Heilige Damiaan. Een zeer vlugge privétoer als het ware. Het beeld is wellicht het enige -wat teleurstellend- 'cubistische' beeld in het Capitool. Een dikke bronzen pop zonder uitdrukking als het ware...

Na het Capitool wandelden we terug naar onze fietsen. We fietsten de 'Mall' af richting de Lincoln Memorial. We zagen 'Abe' vanop een terrasje waar we een overheerlijke pretzel verorberden. Waarna we even een andere staat -Virginia- doorfietsten om zo terug in Georgetown -onze eindbestemming- te komen. We trakteerden onszelf nog op een welverdiend biertje en spicy chickenwings.

Vandaag hernemen we onze trip per fiets.

1. Monika:
    29 augustus 2014
    Georgetown is prachtig, er is daar ergens een kleine maar heel leuke shoppingmall Ellen ;-) ;-)
    XXX
    Monika
  2. Vava:
    30 augustus 2014
    Houden zo , veel musea veel cultuur niet te veel tijd om te shoppen...
  3. Kurt Van Noten:
    2 september 2014
    Er staat in het capitool zelfs een standbeeld van Jefferson Davis, de president van de Confederatie (de Zuidelijke staten die zich in 1860-61 van de Unie afscheurden). Het werd er geplaatst door de staat Mississippi, een van die zuidelijke staten.