Founding Fathers

29 augustus 2014 - Richmond, Virginia, Verenigde Staten

Mount VernonMount VernonBilliardWat vliegen de dagen snel! Waar waren we gebleven? Eergisteren terug het fietske op en de monumenten in de buurt van het Lincoln-memoriaal bezocht, herdenkingsmonumenten voor de Eerste en Tweede Wereldoorlog, de Koreaanse oorlog en de Vietnamoorlog.

In deze buurt viert het patriottisme hoogtij. Geregeld komen bezoekende groepjes soldaten-in-opleiding zingend aan- en afgemarcheerd. Je struikelt hier ook over de oorlogsveteranen, hoewel de term 'veteraan' aan inflatie onderhevig blijkt te zijn. De twee 'veteranen' die Dimitri aansprak, hebben alvast nooit een schot aan het front gelost. "Ik was in de Korea-oorlog, maar ben niet ín Korea geweest mijnheer." De Wereldoorlogveteraan was in opleiding en zou naar de 'Pacific' gestuurd worden, maar toen was de oorlog plots voorbij. Good for him! ;-)

De Korea-oorlog wordt ook wel de 'Forgotten War' genoemd, ook al vochten tienduizenden Amerikaanse en Europese soldaten in Korea tegen de communisten. President Reagan gaf veel later de opdracht om een monument op te richten, Bill Clinton huldigde het monument in.

Laatste stop met de fiets was het Jefferson-memoriaal, even buiten het centrum aan een waterbassin. Jefferson was één van de Founding Fathers, opsteller en ondertekenaar van de 'Declaration of Independence' en later (derde) president van de jonge Verenigde Staten. Leuke anecdote is dat hij op gezegende leeftijd, exact 50 jaar na de ondertekening van de onafhankelijkheidsverklaring, op de 4th of July sterft. Elders in het land sterft op dezelfde dag nog een andere mede-ondertekenaar, John Adams. De laatste woorden van Adams waren (wellicht met enige spijt in de stem) "Jefferson still survives", niet wetende dat zijn kompaan enkele uren voordien de geest had gegeven.

Goed om weten is dat aan quasi elk monument in Washington 'Park Rangers' staan die graag voor u hun documentatiemappen openslaan en een woordje uitleg geven en antwoorden op vragen. 'Ask a Ranger!'

We passeren langs het Ford theater en een attente Ranger merkte op dat we de theaterzaal waar Lincoln werd vermoord kunnen bezoeken. De voorkant van het theater staat nog in de stellingen, maar er worden sinds enige tijd opnieuw voorstellingen gegeven in de gerenoveerde zaal. Op de benedenverdieping is een tentoonstellingsruimte om dan trapopwaarts in de theaterzaal te belanden. De presidentiële box waar Lincoln werd vermoord is afgesloten maar kan achter glas worden bekeken.

We hebben nog één museum uit het aanbod gepikt, dat van 'American History'. Het museum wordt in de komende jaren nog verder uitgebreid, maar kan volgens ons niet op tegen het Ford Museum in Detroit. Het is allemaal wat schools, over hoe de voedingsindustrie, het wegennet, het transport of de vrijetijdsbesteding in Amerika zich ontwikkelde. Toch zijn enkele zalen wel een bezoekje waard, zo staat er bijvoorbeeld een kannoneerboot uit de periode van de Amerikaanse Revolutie binnen. Ook leuk voor de dames is de zaal met galakledij van de opeenvolgende presidentsvrouwen.

****

Gisteren onze huurwagen gaan ophalen en vertrokken richting Richmond. Nog een tussenstop gemaakt bij Mount Vernon waar de allereerste president George Washington zijn landgoed had. Na een filmvoorstelling over zijn leven wandelen we richting zijn huis waar we in kleine groepjes van kamer naar kamer worden geleid en telkens een andere gids zijn of haar uitleg doet. Het huis is nog in orginele staat alsook de meubelen, schilderijen en huisraad. De Washingtons hadden veel bezoekers -maar liefst gemiddeld twee per dag- dus het ontbrak in het huis niet aan logeerkamers. Merkwaardig feit is dat een sleutel van de Bastide in het huis hangt. Goede vriend van de familie (had trouwens zijn eigen bezoekkamer in het huis) generaal Lafayette vond dat niemand anders waardig genoeg was om dé sleutel van de Franse revolutie bij te houden.

Na de begeleide rondleiding wandelden we alleen verder langs de rentmeesterswoning(kje), wasplaats en stallen. Zaten nog op het bankje en keken uit over de Potomac rivier. We zagen nog de oude familiegraftombe en de nieuwe begraafplaats waar George en Mary vredig hun laatste rustplaats hebben. Er liggen ook familieleden nabij begraven, waaronder een geconfedereerde kolonel. Het doet de vraag rijzen of George Washington de zijde van de Noordelijken of de Zuidelijken zou hebben gekozen indien hij in leven zou geweest zijn ten tijde van de Burgeroorlog. Het gemakkelijkste antwoord is dat hij 'wellicht' voor de Unie zou gekozen hebben.

Op het domein kan je gerust een ganse dag doorbrengen. Voor elk wat wils: wandelpaden en musea met verschillende filmzalen. Mount Vernon ligt op slechts een klein half uurtje rijden van Washington DC.

Na wat file -maandag is het Labour Day, zoals 1 mei bij ons, en menig Amerikaan vertrekt op lang weekend- komen we in Richmond, de hoofdstad van de Zuidelijken, aan. De gps van de verhuurfirma werkt niet, maar dankzij onze wegenkaart en google mapsprintje ons hotel goed gevonden :).

We strekken nog even de beentjes en wandelen onze straat af. We komen voorbij een barbier die ons spontaan binnenroept om foto's te nemen. Fier toont hij de foto's van al de gouverneurs van Virginia. Hij is nog bezig met een klant maar trekt gauw nog een kastje open waar authentiek scheermateriaal inligt. Zijn zaak is mooi gerestaureerd en we wanen ons even in het interbellum (op de Simpsons na, waar de klant ongestoord verder naar kijkt). De barbier geeft nog zijn kaartje om de foto's naartoe te sturen. Blijkt hij een Argentijn te zijn...

We stoppen bij Greenleaf's Pool Room, waar Dimitri zijn bierboekje terug bovenhaalt, we bestelden een -overheerlijk- tappasbordje en ik trakteerde mezelf op een gimlet. We vernemen dat de biljartzaal net drie dagen open is. De zaak is heel mooi ingericht met een knipoog naar het verleden. We kregen nog een klein tryout cocktailtje en een tryout kaaskroket. Super kokkin daar en heel vriendelijke bediening. Dit wordt ongetwijfeld a place to be in Richmond.

Nog een laatste stop in de Penny Lane pub waar ik een 'Seasonal' met watermeloen drink en Dimitri gaat voor een donkere IPA die zeer sterk naar koffie smaakt. De pub hangt vol met Beatles- en Liverpoolmemorabilia.

Vandaag wandelen we het 'Richmond Liberty Trail' af en zoeken we naar sporen van de Confederatie. Tot schrijfs.

1. Papa:
    30 augustus 2014
    Amaai, reisboek uitgeven, knuf
  2. Walter Maes:
    31 augustus 2014
    De Amerikanen eren hun gesneuvelden, ongeacht hun afkomst. In het lans B worden Vlamingen iets minder geëerd die hun leven lieten in wo1 door de "gevestigde waarden".
  3. Carine:
    31 augustus 2014
    Inderdaad jullie moeten een boek schrijven over jullie ervaringen!
    Veel liefs van ons xxxxxxxxxx
  4. Els:
    31 augustus 2014
    mooie dingen en veel cultuur dat jullie daar zien en opnemen , spring ook eens een brandweerkazerne binnen altijd leuk om te zien ,wat wagens betreft en hoeveel respect deze mannen en vrouwen krijgen daar xxx