Sunny New York Sunday

24 augustus 2014 - New York City, Verenigde Staten

Zaterdag -nog wat recupererend van de jetlag- namen we de hop on hop off. We werden gevoerd langsheen de toeristische spots:  Central Park, Rockefeller, Metropolitan, Guggenheim, American history museum... We stopten aan de vierde grootste kathedraal ter wereld (uptown, in de buurt van Harlem) Saint John the Divine. Een eerder sober ingerichte kathedraal maar zeker een bezoekje waard.

We hervatten onze tour en stappen af aan 's werelds bekende shoppingstraat 'Fith avenue'. Wandelen een groot stuk van de avenue af tot aan de voet van het Empire State building om iets te drinken en een hapje te eten in de Heartland Brewery. Uiteraard namen we een 'tasting' van 6 kleine biertjes. Dimitri noteerde ijverig (na een ruik- en proefprocces) in zijn bierboekje de smaak, kleur, schuimborreling, schuimkleur en afdronk gepaard met het aantal sterren dewelk het bier voor ons waard is. Toch handig zo'n boekje.

Zondag wandelden we langs het 9/11 Memorial Park. Er hangt een serene sfeer, geen drukte van de stad hier, maar ingetogen mensen die de vele slachtoffers komen herdenken. De gapende gaten van de ruïnes van de Twin Towers zijn nu mooie fonteinen. Op de boordstenen staan de namen van de bijna 3.000 slachtoffers. Hier en daar zie je een witte roos in een naam steken. Deze rozen worden door vrijwilligers geplaatst op de dag van een overledene zijn of haar verjaardag. Met een krop in de keel verlieten we de site langs de voet van de nieuwe One World toren.

We namen de metro richting Chelsea, een nu hippe en trendy buurt en wandelden door haar mooie High Line park. Het park werd ontworpen op een oude spoorlijn. Veel kuierende toeristen maar ook doorgaans in de week 'busy' New Yorkers. Voor de NYker is zondag brunchdag en we besloten dit dan ook maar te doen. Brunch hier is niet helemaal hetzelfde als brunchen bij ons maar na een geslaagde cappucino, croissant, spek, huisgemaakte worst en twee lokale kaasjes namen we voldaan de metro richting Coney Island.

Voor toekomstige NY toeristen, Coney Island is een echte aanrader alleen al om er de enige echte Nathan's Coney hotdog te proeven en de jolige pretparksfeer op te snuiven. Coney Island ligt aan de oceaan en we verpozen een kleine twee uur op het strand. We proefden van overheerlijke verse 'clams' bij 'Paul's daughter' (samen met Ruby's en Nathan's de meest gekende eetgelegenheid). Dit ademt de fifties uit. Op een bankje keken we naar de menigte, kleurrijke kraampjes en de vele pretparkattrakties. We bestelden een ritje op de enige echte Cyclone, een nog originele houten roetsbaan uit 1927. Hij ligt er wat verroest bij, maar de oude kraker bezorgde ons dé rit van ons leven en ja, ik geef toe, heb hard gegild maar het was echt toppie om te doen.

Op naar Nathan's voor een echte limonade en een niet te versmaden hotdog met chilli en chedarkaas. What can I say? Het was YUMMIE! Nathan's organiseert ieder jaar op de 4th of July de befaamde hotdog competitie. Het record staat voor de vrouwen op 45 hotdogs en voor de mannen op 68!

Terug met de trein richting downtown, langs de Hudson werpen we een blik op het vrijheidsbeeld. Een van de oorlogsmonumenten (WOII) in Battery Park vermeldt enkele Vlamingen in dienst van de Navy. Een oppervlakkige zoektocht naar het monument van De Waalse 'settlers' (eind jaren '20 door de provincie Henegouwen aan New York geschonken) levert geen resultaat op.

We lopen naar Stone Street en omliggende straatjes, de oudste straatjes van Manhatten. In 1853 werd de wijk volledig verwoest door een brand, door de miljoenenkost gingen de meeste brandverzekeraars in de stad failliet. Anno 2014 ademt Stone Street de sfeer van oktoberfeesten uit, met veel gezellige pubs en restaurantjes die hun terrassen tot op de straatkasseien uitstallen. Door het wat late uur helaas geen macarons bij Financier pattiserie (dankuwel voor de tip Tosca :)).

Terug aan ons hotel nog een glaasje gedronken met zicht op de One World toren nog nagenietend van onze mooie dag.

(P.S. Foto's vind je onder de fotoknop)

1. Vava:
    25 augustus 2014
    Katz's Delicatessen
    205 E Houston St, New York, NY 10002
    +1 212-254-2246

probeer dit dan ook eens? You remember "When Harry met Sally"?
    That table is always free
  2. Gust van de frituur:
    26 augustus 2014
    Tsjek hotmail Ellentje. Duur pateeke te verdienen :)))

Xxx gust
  3. Mimi:
    26 augustus 2014
    Wij vonden St Jhon the Divine adembenemend. De soberheid ervan heeft mij nog koude rillingen! Blij dat jullie er geweest zijn. Dikke kus
  4. Hilde:
    27 augustus 2014
    Shoppen hoort er zeker blij, groot gelijk.
    Herfstgroetjes uit Hoogboom,
    Hilde & Co. Xxx