Sleeping Bear Dunes

12 september 2014 - Traverse City, Michigan, Verenigde Staten

Pure MichiganChateau ChantalGreat Bear DunesTwo D'sHickingReeVrijdagmorgen terug met de boot naar het vasteland. We rijden een twee uur naar het schiereiland Old Mission en lunchen in de Jolly Pumpkin die ook een huisbrouwerij heeft.  Rebecca en ik delen een fles La Roja. Beetje verrast door de smaak en kleur. Het diep amberkleurig biertje smaakt naar geuze, wat zurig, zelfs aards met een citrusachtige afdronk. We rijden verder naar het noordelijkste puntje van het schiereiland en nemen een kijkje in een van de 129 vuurtorens die Michigan rijk is. Becky weet mij te vertellen dat de staat Michigan de meeste vuurtorens telt. Grote meren, dus veel kustlijn.

Het schiereiland Old Mission telt 8 wijnhuizen. We zijn weliswaar 'up North', maar dat blijkt relatief te zijn. De streek ligt op dezelfde lijn als Bordeaux en heeft bijgevolg een goede ligging voor wijn- en fruitgaarden. Ook hop blijkt hier goed te gedijen. In de namiddag nemen we een kijkje bij twee wijnhuizen. Het eerste wijnhuis '2 Lads Winery' is gevestigd in een modern glazen gebouw. Het is een van de kleinere wijnhuizen, dus is de productie ook klein. 2 Lads gaat voor kwaliteit en dat kan je merken aan haar wijn. Voor een klein wijnhuis toch veel soorten druiven: Pinot Noir, Merlot, Cabernet Franc, Pinot Gris, Chardonnay en Riesling. Wat origineel is, is dat je zelf je proevertjes mag uitkiezen. De verschillende wijnen worden opgelijst met hun smaak en rijping.
We bezoeken ook nog 'Chateau Chantal', een van de grotere wijnhuizen met een prachtig zicht op de streek. Opnieuw hier hetzelfde proefsysteem. We bekijken de (gigantische) wijnkaart. Het huis heeft onder meer ook een wijngaard in Argentinië en uiteraard kiezen Dimitri en ik de Malbec. We sluiten af met een zoete en een meer straffere cherry likeur. Deze streek rond Traverse City is trouwens heel gekend voor haar kersen. Dus kersenjam, kersenwijn, kersenbier, kersentaart,... in overvloed.

De andere zes wijnhuizen houden we voor een volgende keer. Na het proeven rijden we verder naar het nationaal natuurpark 'the sleeping Bear Dunes' (noordwest Michigan), gelegen aan het Lake Michigan. We nemen de 'scenic route' waar we kunnen stoppen en uitstappen aan de 'highlights'. Dit natuurgebied was miljoenen jaren geleden een gletsjerpark. Anno 2014 een bosrijk park, maar wat het uniek maakt, zijn haar grootse duinen. De turquoise kleurschakeringen van het zand en stenen wedijveren met het blauw van het meer. We beklimmen een paar duinbergen en bewonderen de verzichten over het meer en de duinen. Een wat weggestopte fossielsteen waar de afdrukken van schelpen nog goed te zien zijn, krijgt onze aandacht. Het is een zogenaamde Petoskey-steen, versteend koraal, die hier in de streek vaak te vinden is. De souvenirshops verkopen ze als gladde steen of als juweel. Op onze terugweg zien we nog een hert (of is het een ree?) met haar kleintje voorbij dartelen.

We maken nog een avondlijke stop in Traverse City, stilaan een stadje voor 'foodies' met trendy restaurantjes, boetiekjes en minibrouwerijtjes. We stoppen bij The Workshop Brewing Company en nemen met ons vier een 'flight' (vier bierproevertjes). Het leuke aan zo'n proeverij is dat ieder zo zijn eigen voorkeur of smaakpallet heeft. Zelf hou ik meer van de hoppige en kruidige bieren. Ik moet eerlijk toegeven dat de Amerikanen een stapje voorstaan op de bierwereldkaart. In elk stadje zijn er wel (huis)brouwerijen te vinden. De tijd van enkel Budweiser en (godzijdank) Heineken importbier zijn hier verleden tijd. Het artisanaal bier wordt hier ten zeerste geapprecierd. Ook de seizoensbieren vallen meestal bij ons in de smaak, bijvoorbeeld het pompoenbier vind ik niet te versmaden.

Na een goedgevulde, maar onvergetelijke dag rijden we terug naar de cabin aan Higgins Lake. We slapen als roosjes.

1. Walter Maes:
    18 september 2014
    Lekker aan de wijn en bierproeverij in de USA. Hoewel men daar 0,8 promille in het bloed mag hebben vraag ik me toch af of jullie een BOB hebben. 't Is maar als je de volgende keer er een nodig hebt hé. Ik wil mij best kandidaat stellen. Laat ze smaken, W en N xxx