Bijna vertrokken

19 augustus 2014

Vorige zaterdag bezochten we de tentoonstelling ‘boer vindt land’ (Caermersklooster te Gent – loopt nog tot 14 september). De tentoonstelling geeft een mooi beeld weer van de vele Vlamingen die de oversteek maakten naar de Verenigde Staten of Canada tijdens de periode 1850-1930. De VS -het beloofde land- kon deze hardwerkende en technisch geschoolde Vlamingen goed gebruiken. Veel landbouwers maakten de oversteek alsook ingenieurs, wegenbouwers, schrijnwerkers én zelfs -ja, het zijn Vlamingen- fietsenmakers. Vele Vlamingen vestigden zich in de buurt van de ‘Great Lakes’: Chicago, Detroit, Delhi,… Deze migranten bleven hun Vlaamse identiteit trouw en bouwden een heus verenigingsleven -netwerk zoals wij nu zeggen- op.  Er werden ‘belgian halls’ opgericht waar de Vlaamse muziekband kon oefenen, de kaartersclub op zondag bijeenkwam of –volgens de Vlaamse traditie- stoofvlees met frieten geserveerd of pannenkoeken gebakken. Om in contact te blijven met de familie in Vlaanderen werden er her en der kranten opgericht waaronder de Gazette van Moline en de Gazette van Detroit. De Gazette van Detroit viert trouwens haar 100-jarig bestaan op zondag 14 september in Roseville nabij Detroit.

Onze reisbestemmingen -hoe ver deze ook mogen zijn- hebben altijd een Vlaamse toets. Vrijdag vertrekken we richting New York, niet met de Red Star Line, maar met het vliegtuig. We gaan onder meer naar St. Louis University gesticht door Vlaamse Jezuïeten, Moline waar elke eerste zaterdag van de maand in het ‘Belgisch huis’ pannenkoeken kunnen gegeten worden als ontbijt, in Chicago op bezoek bij de familie Baeckelandt om te eindigen bij onze familie in St. Clair Shores (nabij Detroit) en samen de Eeuwviering bij te wonen van de Gazette van Detroit. Wie weet gaan we ook ‘Rolle Bolle’ een vroeger populair spel bij ons en overgewaaid naar de VS, maar helaas niet meer zo’n hype hier in Vlaanderenland. Afgelopen zondag vonden we nog een Boldersclub in Roeselare en oefenden alvast een beetje…

Tentoonstelling 'Boer vindt land'Rolle Bolle

1. Walter Maes:
    Hoi lieve vrienden,
    we wensen jullie een fijne, leerrijke, aangename, en indien mogelijk in de USA culinaire reis toe. Geniet er van, wij kijken al uit naar jullie reisverhalen. Als ze zo goed geschreven zijn als die van Argentinië zal het zeker weer "meereizen" worden voor ons. Goede reis!!!
  2. David Baeckelandt:
    19 augustus 2014
    Hello Ellen & Dimitri! We are looking forward to seeing you here in Chicago and in Detroit! Please have a safe trip!
  3. Hilde:
    Leuk dat we jullie nog eens kunnen volgen.
    Geniet ervan! Kussen van ons 4!
  4. Carine:
    20 augustus 2014
    We wensen jullie een fijne vakantie toe!
    Geniet van elk moment en zorg goed voor elkaar.
    Liefs van ons xxx
  5. Mimi:
    22 augustus 2014
    Geniet van jullie vakantie. We zien al uit naar jullie reisverhalen. Goed opletten hé :-) Dikke kus MaPa
  6. Helga:
    hallo Ellentje en Dimitri , geniet van jullie vakantie .
    groetjes
    Helga en Luc xxx
  7. Walter Maes:
    29 augustus 2014
    Terug uit het land van bergen en jodelen, we hebben voor jullie een fleske.... bij. Fijne reis nog.