Snorri

19 maart 2015 - Snaefellsnes, IJsland

Het lotSteðjiBrouwerij SteðjiFlæmingjalandSnorri's badBasaltwandGerðubergDimitri versus basalt

Vandaag op weg naar het grootste schiereiland van IJsland 'Snæfellsnes' (tussen de Faxaflói baai in het zuiden, en de Breiðafjörður fjord in het noorden ingeklemd).

We maken een kleine omweg langs het historische Reykholt. Toeval of niet of laten we het gewoon 'het lot' noemen, passeren we in the middle of nowhere een grote fles bier in sneeuwlandschap. Je overweegt, rij je door of sla je een weggetje af op weg naar een microbrouwerij. Tja, de nieuwsgierigheid is te groot en we volgen de weg. We komen aan op een boerderij, Dimitri gaat op zoek naar de bewoners. Op de brave hond na is er geen hond thuis, maar de sleutel steekt wel op de voordeur. In IJsland is men wel heel gerust. Wanneer we opnieuw willen vertrekken, komt een koppel aangereden. De eigenaar van 'Steðji' wil ons wel een korte rondleiding en uitleg over de bieren geven. Het vloeibare goud wordt gebrouwd en opgeslagen in een naastgelegen loods. Witbier, lager, pale ale, pompoenbier, aardbei-, Kerst- en Paasbier. Hij vermeldt één biertje uit de uitgestalde rij niet. Toch even vragen dan. Het blijkt een 'controversieel' biertje te zijn, want speciaal voor het jaarlijkse midwinterfeest 'Þorri' (waar men allerlei rariteiten eet zoals rotte haai) gemaakt met extract van .... op schapenstr*nt gerookte testikels van de walvis... We slikken even, maar uiteindelijk wint de nieuwsgierigheid het en kopen we een proevertje voor later... Meer informatie: www.stedji.com/

Op naar Reykholt dan, hier woonde de bekende IJslandse gedichten-, verhalen-, geschiedschrijver en politicus Snorri Sturluson (1179 - 1241). Door zijn kennis van het recht was hij twee maal in zijn leven 'Wetspreker', zeg maar parlementsvoorzitter op het 'Alþing'. Hij was ook een vertrouweling van het Noorse koningshuis en reisde geregeld naar Noorwegen.

Tijdens ons museumbezoek vertelt de museumgidse wat meer over Snorri's unieke dorp. Snorri was zo populair in Noorwegen dat hij als dank een vikingschip én -voor het ikea tijdperk- een aantal afgebroken huizen als bouwpakket voor zijn dorp meekreeg. Genummerde balken waar hij een heel dorp, inclusief omheining, mee kon heropbouwen.

Reykholt ligt in een geothermisch gebied met warmwaterbronnen. De stoom komt hier en daar uit de grond. Dat stoom werkelijk heet is, stelt Dimitri proefondervindelijk vast... Snorri maakte dus zijn eigen warmwaterbad omrand door stenen. 'Fancy' voor de twaalfde eeuw! Vanuit zijn huis kon hij via een tunnel gaan baden. De tunnel was bekend van de geschiedschrijving, maar werd pas in de twintigste eeuw toevallig herontdekt en is er vandaag nog, maar ligt te wachten op een rijke mecenas om opnieuw uitgegraven te worden. Snorri was niet alleen een intellectueel, maar ook zeer rijk en 'wereldreiziger'. Dat blijkt uit artefacten die zijn gevonden, onder andere aardwerk uit de Ardennen en een Frans wijnglas dat een fortuin moet hebben gekost.
Om een lang en boeiend verhaal kort te maken ('Snorrastofa' is zeker een ommetje waard), Snorri maakte vijanden bij de plaatselijke hoofden op IJsland én de Noorsgezinden en werd uiteindelijk vermoord. Door Snorri's aantekeningen en geschiedkundig inzicht dankt IJsland en Noorwegen een groot deel van haar geschiedenis. Ook veel van de nu nog bekende sagen zijn door hem opgetekend. Snorri was een wijs man, hij kende Vlaanderen: op zijn landkaart konden we 'Flæmingjaland' zien.

We rijden verder door IJslands 'lente'weer. Wind, regen en sneeuwvlagen wisselen mekaar af maar het deert ons niet. Onderweg zien we mooie verzichten op het krater- en berglandschap. We stoppen nog bij IJslands langste muur van bassaltkolommen 'Gerðuberg'. Een uniek en imposant zicht. Dimitri klimt gezwind omhoog, maar afdalen ging minder gemakkelijk...

1. Papa:
    19 maart 2015
    Ongelooflijk, dikke zoen pama
  2. Walter Maes:
    19 maart 2015
    Alles komt toch "vanzelf" naar beneden :)
  3. Monika:
    20 maart 2015
    Mooie verhalen Ellentje! Geniet van de pracht van de natuur en leg de jarige maar goed in de watten. Speciaal voor hem hebben we een zonsverduistering besteld ;-)
    Normaal gezien zouden jullie - als de bewolking geen roet in het eten gooit - ze daar in IJsland goed moeten kunnen zien !
    Houzee Vlaamse globetrotters !
    XXX
    Monika
  4. Lidija en Steve:
    21 maart 2015
    Geweldige bestemming Ijsland! Prachtige landschappen. Kom je de naam Björk tegen daar? Zou wel moeten.
    liefs
    Lidija Steve Björk Ramón